نکات قابل توجه در حقیقت معاد

ساخت وبلاگ

باسمه تبارک و تعالی

 نکات قابل توجه در بررسی از مرجع حقیقت طبق کپی رایت معاد

 محمد ادیب نیا

  1-  معاد؛ متمم و مکمل خلقت و جزيی از آن است که با نبودن آن خلقت ناقص، عبث و بیهوده می شود.

 2-  معاد،  محل باز گشت همه چیز به اصل وکمال خود است.

 3- بررسی از مرجع حقیقت طبق کپی رایت معاد ظهور و تجلی اسم الباطن خداوند است.

 4- حقیقت دنیا در مقابل آخرت؛ ظهور و تجلی اسم الظاهر الهی است.

5- رابطه ی بین دنیا و آخرت طولی است بطوری که دنیا مبدأ ، و آخرت مقصد می باشد.

6- حقیقت وجود و مراتب آن بین دنیا و آخرت وجود دارد.

7- هیچ دوگانگی عرضی و انفکاک حقیقی و جدایی واقعی بین دنیا و آخرت نیست.

8- مرگ ادامه ی حیات بین مبدأ (دنیا ) و معاد (آخرت ) است.

9- مرگ در طرف ظاهر دنیا به شکل موت(مرگ) و در طرف باطن آن (آخرت) به شکل فوت (دریافت ) است.

10- در واقع مرگ شکل دیگری از حیات است که هرگز معدوم کننده ی انسان نیست.

11- انسان در پایان زندگی دنیوی؛ مرگ را می چشد و آن را به پایان رسانده و معدوم می نماید و خود جاودانه می شود(کل نفس ذائقة الموت).

12- دنیا مقدمه ی شکوفایی استعدادهای آدمی و آخرت حقیقت ظهور و شکوفایی اوست.

13- حقیقت انسان؛ جامع دنیا و آخرت  است.

14- جسم انسان برآمده از دنیا و در ظرف دنیا قرار دارد و روح او در جایگاه و ظرف آخرت می باشد.

15- رابطه ی بین جسم و روح انسان همان رابطه ی طولی بین دنیا و آخرت است.

16- حقیقت جسم از عالم خلق ( دنیا ) و حقیقت روح از عالم امر (آخرت ) است.

17- جسم انسان مرتبه ی نازله ی روح و روح مرتبه ی صاعده وکمال حقیقی اوست.

18- آخرت ظهور کامل حق است و تجلی تام الله  می باشد.

19- ظهور انسان در آخرت به شکل خاص و هماهنگ با اعمال و عقاید اوست.

20-  محور تمامی ثواب ها و جزاها ی أخروی اعمال انسان ها است.

21- هیچ عملی از عامل آن جدا نیست و در  نظام علی و معلولی، معلول ربط تام و شدید با علت خود دارد.

22- مطابق برهان اخس و اشرف، هرچه در دنیاست در آخرت نیز می باشد اما به طور شدیدتر و کامل تر     و نیکوتر.

23- در واقع هر کس در آخرت با اسم الحی حیات دارد و بر سر سفره وجود خودش روزی می خورد.

24- هر انسانی زرع و زارع و مزرعه ی وجود خویش می باشد.

25- در واقع آخرت ظهور و بروز صفات و ملکاتی است که انسان در مزرعه ی وجودش کاشته است.

26- در حقیقت معاد، تجلی نفس است با تمام آنچه که انسان در درون و باطن خود دارد.

27- در واقع هر کس که می میرد به عالم مستقل فردی و قیامت جمعی خودش وارد می شود.

28- در حقیقت عمل انسان خود انسان است که در مقابل او مجسم می شود؛ یعنی انسان در برزخ به درک عمیقی از وجود خود نایل می شود.

29- انسان و عمل او دو چیز نیستند؛ بلکه هر دو یک واقعیت اند( واین از لطایف حقایق عالم برزخ وآخرت است).

30- نیاز مجموعه ی غایت مند دارای نظام به طرخ نقشه ی مدبر انه؛ همان حکمت الهی است.

31- در واقع غایت مندی مجموعه های نظام مند در جهان هستی بیانگر از اویی(انا لله) و به سوی اویی(انا الیه) است.

32- تفکر در نظام آفرینش ما را به خالق علیم و حکیم و مدبری می رساند که همه ی اشیاء را برای رساندن به کمال نهایی هدایت می کند.

33- هدایت همه چیز برای رسیدن به کمال نهایی آنها؛ نشانگر ضرورت و لازمه ی وجود معاد است.

34- درک عقل انسان از زشتی ها و زیبا یی ها به خاطر وجود حقیقتی در انسان است که روح نام دارد.

35- روح امری غیر مادی است که ویژگی ها یی مانند ادراک؛ بی نهایت طلبی؛ تفکر؛ اختیار ؛ انتخاب مربوط به آن است.

36- از دلایل وجود روح در انسان ؛ ثبات شخصیت و رویاهای صادقه برای انسان است.

37- در روح انسان سر مایه های ارزشمندی همچون حقیقت طلبی و احساس جاودانگی جهت سفر به حیات ابدی برای رسیدن به کمال الهی به ودیعت نهاده شده است.

38-کسی که از سرمایه اصلی روح خود یعنی ( فطرت الهی ) بهره نبرد در واقع اصل زندگی (حیات اصیل) را باخته است، و در  نهایت خسران زده می گردد. یعنی زندگی در حیات ابدی را برای خود آماده نکرده است.

39- سرشت خدا شناسی؛ خداگرایی؛ وجدان اخلاقی؛ قوه تفکر و تعقل و گرایش به خیر اخلاقی و ارزش های مقدس مهمترین سرمایه های وجودی انسان است.

40- مهمترین عوامل بازدارنده انسان درمسیرهدایت ورسیدن به کمال نهایی، نفس اماره، جهل، غفلت از خداوند، عدم یاد آخرت و دام های متعدد و رنگارنگ شیطان است.   

41- زندگی دنیوی صحنه ی نبرد بین عوامل رستگاری و موانع آن است و هر کس باید ببیند در کجای این نبرد قرار گرفته است.

42- هر انسانی باید با تکیه بر سرمایه های الهی؛ لشکریان گناه ( موانع رستگاری) را درهم بشکند، و پیروزمندانه حیات دنیوی را ترک نماید.

43- ترک حیات دنیوی همان حادثه ی مرگ است که آن در واقع آغاز حیات برتر است.

44- قرآن کریم حیات  اخروی را حتمی می داند و انسانها را به اندیشه ی در آن دعوت می نماید.

45- اگر زندگی منحصر به حیات دنیوی بود عبث و بیهوده می بود؛ در حالی که خداوند از کار عبث و بیهوده کاری، پاک و منزه است.

46- توجه به خبر انبیاء الهی(علهیم السلام) مطابق ضرورت قاعده ی عقلی امکان معاد را اثبات می تماید و لذا هشدارهای آنان را باید جدی گرفت.

47- اقتضای عدل الهی وجود جهانی به نام آخرت است تا هر کس به حق واقعی اش که استحقاق آن را دارد برسد.

48- امکان تحقق زنده شدن انسانها پس از مرگ با همه ی قوانین علمی سازگار است. (قانون بقای ماده و انرژی )

49- اگر زندگی محدود به همین دنیا بود انسان هیچ نیازی به روح؛ گرایش به بی نهایت؛ استعدادهای فوق العاده علمی و عشق به محبوب مطلق نداشت.

50- وجود ویژگی های متعالی و غیر دنیایی و آن جهانی در انسان(بی نهایت طلبی و آرزوی ابدیت و عاشق جاودانگی بودن) نشانه ی این است که او برای جهانی برترآفریده شده است.

51- کلمه فوت (توفی ) به معنای دریافت کامل و تمام یک چیز است و استیفاء یعنی دریافت کردن حقیقت وجود انسان است .

52- کلمه موت به مرگ از جهت دنیوی آن گفته می شود؛که بدن حیات خود را از دست می دهد، اطلاق می شود. پس موت، ظاهر مرگ است و فوت، باطن آن می باشد.

53- برزخ عالمی است بین دنیا وآخرت ؛ که نفس و روح آدمی به فعالیت آگاهانه خود ادامه می دهد.

54- مطابق آیات و روایات؛ مؤمنان وکافران در برزخ بهره ای از بهشت و جهنم را دارا می شوند.

55- در برزخ پرونده اعمال انسان ها باز است و آثار کارهای آنان در دنیا بدانها می رسد.

56- مجموعه علم و ایمان و رفتارهای آدمی همان اعمال انسان است. در واقع عمل هر کسی برآیند آگاهی ها و اعتقادات و رفتارهای او می باشد.

57- عقل و قلب و اعضا و جوارح انسان در تشکیل اعمال انسان نقش محوری دارند.

58- از حقایق عالم برزخ این است که عمل از انسان جدا نمی شود؛ بلکه عمل بخشی از وجود او و یا اصل تمام وجود اوست (عالم  وحدت)، که همیشه همراه او می باشد.

59- بنابراین بهشت و دوزخ همان نتایج فعلی اعمال آدمی هستند.

60- .... لذا معاد بازگشت انسان به فعلیت وجودی اوست. و فعلیت وجودی انسان همان حقیقت جهان آخرت است.

                                            و آخر دعویهم ان الحمد لله رب العالمین                                                                                                                               

منابع و مآخذ جهت مشاهده و مطالعه ی بیشتر و گسترده تر

                -    قرآن کریم

               -    نهج البلاغة

                  و.....

1- مجموعه ی 10جلدی معاد شناسی – علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی/ انتشارات حکمت. تهران.

2- آموزش عقاید – استاد محمد تقی مصباح یزدی /سازمان تبلیغات اسلامی.

3- تفسیرالمیزان –  علامه سیدمحمدحسین طباطبایی/دفترانتشارات اسلامی .قم

4- انسان از آغاز تا انجام – علامه سیدمحمدحسین طباطبایی/ انشارات الزهرا .قم/1370

5- حیات پس از مرگ -  علامه سید محمد حسین طباطبایی/ ترجمه نبوی ولاریجانی. قم/1373

6- عدل الهی، معاد - استاد شهید مرتضی مطهری/انتشارات صدرا . تهران 1372

7- داستان های شگفت – شهید عبدالحسین دستغیب شیرازی/ شیراز

8- حیات اخروی یا زندگی جاوید- استاد شهید مرتضی مطهری/ انتشارات صدرا 1373

9- آفتاب اندیشه، جلد4 (زندگی پس از مرگ)- دکترحسین سوزنچی/ انتشارات مدرسه 1384

10- آفتاب اندیشه، جلد5(قیامت) – دکتر حسین سوزنچی /انشارات مدرسه1384

11- خواب و نشانه های آن- محمد شجاعی . تهران

12- معاد یا بازگشت به سوی خدا/ محمد شجاعی . شرکت سهامی انتشار. تهران

13- مواقف حشر / محمد شجاعی . انتشارات کانون اندیشه جوان

14- قیام قیامت / محمد شجاعی . ناشر، کانون اندیشه جوان

15- فلسفه خلقت انسان / دکتر عبدالله نصری. ناشر، کانون اندیشه جوان

16- تجسم عمل وشفاعت / محمد شجاعی . ناشر،کانون اندیشه جوان

17- معاد در قرآن (تفسیرموضوعی قرآن کریم جلد4و5) / آیةالله جوادی آملی. مرکزنشراسرا 1385

18- رسالةالحشر/ صدرالمتالهین شیرازی-ترجمه محمد خواجوی. انتشارات مولی تهران بی تا

19- مبدا و معاد / ملاصدرای شیرازی – ترجمه احمدبن محمدالحسنی اردکانی.مرکزنشردانشگاهی1362

20- مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة / امام خمینی قدس سره- ترجمه سید احمدفهری . انتشارات پیام آزادی 1360

21- اوصاف بهشت وجهنم در قرآن وعرفان- محمد ادیب نیا. تهران .1374، پایان نامه کارشناسی ارشد، واحد علوم و تحقیقات تهران.

 

22- معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی/ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی. انتشارات حکمت 1368.                                             

        

گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر...
ما را در سایت گروه آموزشی معارف اسلامی نوشهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maarefenowshahro بازدید : 195 تاريخ : سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت: 20:58